Asystent wirtualny jest to osoba pracująca zazwyczaj na zlecenie małych firm nie potrzebujących stałego stanowiska sekretarki, firmy te zazwyczaj potrzebują pomocy jedynie doraźnie. Praca na tym stanowisku może okazać się rozwiązaniem idealnym dla osoby, dla której ruchome godziny pracy nie stanowią problemu, rekompensatą wcześniej wspomnianego nienormowanego czasu pracy może być fakt iż praca a nie wymaga dojazdu do miejsca zatrudnienia, zarobki potrafią być również bardzo wysokie i sięgać nawet 1200 zł dziennie!
Najważniejsze umiejętności
Zacznijmy od tego jakie umiejętności są wymagane aby podjąć pracę jako asystent wirtualny. Z całą pewnością przyda się doświadczenie nabyte w pracy biurowej. Praca ta obejmuje niezwykle wiele zadań. Zaczynając od tych najprostszych jak odbieranie telefonów, umawianie spotkań czy wysyłanie e maili aż po te nieco bardziej skomplikowane i wymagające specjalistycznych umiejętności. Jeśli na przykład w perfekcyjny sposób władasz programem Microsoft Excel to Twoje umiejętności mogą być wykorzystane w znacznie bardziej dochodowy sposób niż pisanie maili. Konkluzja jest prosta, im wyższe i szersze umiejętności tym bardziej zróżnicowane, wymagające i lepiej płatne zadania.
Praca na własny rachunek
Jak już wcześniej wspomnieliśmy asystent wirtualny jest osobą, lub też całą firmą – świetnym rodzajem takiej działalności może być firma brandassist.pl wynajmowaną przez organizacje, które nie potrzebują pracownika na pełen etat, tym samym mogą nie tylko zaoszczędzić miejsce w biurze ale też stałą pensję. Charakterystyka tej pracy jest o tyle zawiła że osoba pracująca w taki sposób nie jest tylko doraźnym pracownikiem ale jej praca przypomina prowadzenie jednoosobowego przedsiębiorstwa, musi ona bowiem na własną rękę zadbać o swoje finanse, podatki jak i nowe zlecenia.
Odpowiednie przygotowanie
Praca jako wirtualny asystent ma jedną niepodważalną zaletę – może odbywać się z domu, dzięki czemu jesteśmy w stanie zaoszczędzić bardzo wiele czasu, który jest marnowany na dojazdy przez wszystkie osoby pracujące na pełen etat. Jest to szczególnie odczuwalne dla osób pracujących w dużych miejscowościach takich jak Poznań Warszawa, Wrocław czy Kraków. Mieszkając w tak dużych aglomeracjach możemy stracić nawet kilkanaście godzin tygodniowo stojąc w korkach czy też marznąc na przystankach autobusowych. Istnieje również druga strona medalu pracy zdalnej. Decydując się na pracę jako asystent wirtualny musimy pamiętać, że nie mamy za sobą wsparcia działu IT, a wszyscy dobrze wiemy jak kapryśna potrafi być technologia. Nikogo również nie będzie interesowało to że nasz dostawca internetu ma właśnie awarię, zlecona praca musi zostać wykonana. Do pracy jako wirtualny asystent potrzebny nam będzie również odpowiedni sprzęt taki jak laptop czy oprogramowanie, które będziemy wykorzystywać w swojej pracy. Wszystkie te rzeczy, za które zazwyczaj jest odpowiedzialny pracodawca musimy zakupić sami – niestety, takie są koszty rozpoczęcia pracy na tym stanowisku. Gdy jesteśmy już posiadaczami sprawnego internetu laptopa i telefonu, a w swoim mieszkaniu wygospodarowaliśmy conajmniej wolne biurko do pracy pozostaje nam rzecz najważniejsza w przygotowaniach jakim jest sporządzenie listy naszych umiejętności. Powinna być ona podzielona na sekcje programów w których mamy duże umiejętności jak i na tą w której znajdą się programy w których chcemy podnieść swoją wiedzę. Dzięki tak sporządzonej liście będziemy w stanie jasno stwierdzić od jakiej stawki możemy zacząć i w jakim kierunku chcemy się rozwijać. Po tych kilku krokach pozostaje jedynie znaleźć solidną agencję oferującą pośrednictwo w znajdowaniu kontaktów i kolejnych zleceń.