Większość ludzi lubi działać według konkretnego planu. Droga wydaje się być przyjemniejsza, jeśli dokładnie znamy jej cel. Ta sama zasada działa w kreacji. Choć praca agencji reklamowej w dużej mierze opiera się na kreatywności, to w profesjonalnym zespole nie ma miejsca na chaos i domysły. W końcu zarówno agencji, jak i jej klientowi, zależy na tym samym: na wykonaniu świetnego projektu, który w pełni odpowiada oczekiwaniom zamawiającego oraz jego grupy docelowej. Aby osiągnąć taki efekt każda zawodowa agencja przed przystąpieniem do pracy poprosi klienta o wypełnienie briefu. Co to właściwie jest i dlaczego jest to takie ważne? Przeczytaj.

Ankieta o dużym znaczeniu 

Brief, nazywany też swojsko kwestionariuszem, to po prostu krótka ankieta dla klienta, w której dzieli się on swoją wiedzą na temat zarówno własnego biznesu, jak i grupy docelowej, cech produktu/usługi, działań konkurencji itp. Struktura briefu w dużej mierze zależy od tego, jakiego projektu on dotyczy.

Profesjonalne agencje nie tworzą bowiem uniwersalnych briefów, ale przygotowują osobne kwestionariusze do każdej głównej usługi – przykładem może być agencja kreatywna Hands.pl, która proponuje klientom wypełnienie briefu dotyczącego strony internetowej oraz znaku graficznego/logotypu. 

Dlaczego agencje proszą klientów o wypełnienie briefu, skoro mogłyby zdobyć zawarte w nim informacje samodzielnie lub po prostu zapytać o nie w mailu/przez telefon? Odpowiedź jest prosta: nikt nie zna firmy tak, jak jej właściciel (może jeszcze Urząd Skarbowy, ale fiskus raczej briefu nam nie wypełni). To przedsiębiorca najlepiej i najdokładniej określi swoje potrzeby, wyobrażenia, opisze charakter marki. Jego „zeznania” są zatem bezcenne dla kreatywnych.

Brief to mapa drogowa dla agencji reklamowej  

Informacje przekazane przez klienta w briefie są „święte” dla agencji realizującej projekt. Posłużmy się przykładem: 

Klient życzy sobie, aby jego logo było utrzymane w błękitnej kolorystyce. Jeśli poinformuje o tym w briefie, agencja nie przedstawi mu czerwonego czy żółtego projektu. Dzięki temu oszczędzamy sobie wzajemnie czas, który jest przecież bezcenny.

Czasami zdarza się, że klient nie ma żadnej w miarę konkretnej wizji swojego projektu, np. layoutu strony internetowej. W takiej sytuacji pojawia się pytanie pomocnicze. Agencja prosi, aby zamawiający wskazał kilka przykładów stron, które bardzo mu się podobają. Profesjonaliści z łatwością ocenią, w jakiej estetyce powinni się poruszać.

Pamiętaj!

Wypełnienie briefu nie jest „odwaleniem całej roboty” przez klienta – taki zarzut często się pojawia. To po prostu sposób na to, aby agencja zrealizowała projekt ściśle według oczekiwań zamawiającego. Dzięki temu po zakończeniu prac nie dojdzie do sytuacji, w której klient krzyknie: „Ludzie, to zupełnie nie jest to, o co mi chodziło!”

Jak dobrze wypełnić brief?

Dobre, sumienne wypełnienie briefu jest w interesie klienta. Znacznie ułatwia to komunikację z agencją i pozwala jej zrozumieć, o co zamawiającemu właściwie chodzi. Nie trzeba już tracić czasu na wymianę maili i długie rozmowy przez telefon. Eliminuje się także ryzyko stworzenia czegoś, co kompletnie nie będzie odpowiadać klientowi oraz – to znacznie ważniejsze – jego grupie docelowej.

Aby dobrze wypełnić brief trzeba poświęcić na to kilka dłuższych chwil. Jest to świetna okazja, by klient dokładnie przyjrzał się swojemu biznesowi i przypomniał sobie, po co właściwie go założył. To cenne doświadczenie. Warto więc odpowiadać na pytania dość obszernie i przy tym precyzyjnie.

Jakie pytania najczęściej znajdziesz w briefie od agencji reklamowej?

  • Dane firmy – chodzi tutaj o przedstawienie swojego biznesu i profilu działalności,
  • Kluczowe cechy produktu lub usługi – klient wskazuje, co w jego mniemaniu może mieć największą wartość dla odbiorców produktu/usługi,
  • Grupa docelowa – klient dzieli się swoją wiedzą na temat osób, które potencjalnie są najbardziej zainteresowane wydaniem u niego swoich pieniędzy,
  • Cel – klient sam powinien wiedzieć, po co właściwie zleca stworzenie nowej strony internetowej, logotypu czy dowolnego projektu graficznego. Chodzi o zwiększenie sprzedaży, a może spopularyzowanie marki? To ważna kwestia!
  • Analiza konkurencji – klient może wskazać najważniejszych graczy w swojej branży i ewentualnie zaznaczyć, do jakiego poziomu chce równać (a najlepiej go przeskoczyć),
  • Budżet – nie trzeba tego chyba tłumaczyć. Im wyższy budżet, tym większym polotem może się wykazać agencja reklamowa,
  • Preferencje – klient wskazuje pożądaną kolorystykę oraz charakter projektu (nowoczesny, konserwatywny), może również podzielić się przykładami projektów, które szczególnie przypadły mu do gustu.

Podsumowując: dobrze wypełniony brief to kluczowe narzędzie współpracy klienta z agencją reklamową. Przyspiesza realizację projektu, a przede wszystkim gwarantuje, że strona internetowa czy logo będą w 100% odpowiadać potrzebom i oczekiwaniom zamawiającego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here