Spedycja kontenerowa jest popularnym sposobem na bezpieczne i szybkie przewożenie ładunków na duże odległości, a wykorzystanie kontenerów transportowych oznacza pełną ochronę towarów przed uszkodzeniami. Przesyłki docierają do odbiorcy na czas, niezależnie od pogody i miejsca odbioru. Firmy spedycyjne prowadzą monitoring ładunków oraz umożliwiają ubezpieczenie CARGO powierzonego mienia na całej trasie przewozu.
Kontenery – w trosce o bezpieczeństwo ładunków
Kontenery, wykorzystywane do przewozu ładunków to metalowe skrzynie posiadające odpowiednio wytrzymałą konstrukcję i zunifikowane wymiary, regulowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną, ISO. Do najpopularniejszych typów należą kontenery 1C o kubaturze wewnętrznej 30 m3, przeznaczone do przewożenia ładunków o maksymalnej masie do 20,32 ton, nazywane 20. stopowymi standardowymi oraz kontenery 1A, charakteryzujące się kubaturą wewnętrzną 61,4 m3, przewożące ładunki o maksymalnej masie 30,48 ton, popularnie nazywane 40. stopowymi.
Przewożenie różnorodnych ładunków wymaga zastosowania właściwych kontenerów:
- do przewożenia paczek, towarów w workach, skrzyń oraz ładunków w opakowaniach kartonowych, na paletach, w balach, itp. służy kontener uniwersalny, general purpose „dry van”;
- kontener high cube charakteryzuje się podwyższoną wysokością;
- kontenerem high cube palletwide, 45’HCPW, możliwe jest przewożenie 33 europalet w jednej warstwie oraz załadunek towarów, o kubaturze dochodzącej do 90 m3;
- kontener z rozbieranym dachem i bokami oraz składany, wykorzystywany zgodnie z wymogami przewożonego ładunku;
- ładunki wymagające kontrolowanej temperatury, przewożone są w kontenerach temperature controlled, zapewniającymi temperaturę od -25 stopni Celsjusza do +25 stopni Celsjusza.
Ponadto dostępne są kontenery o specjalnego przeznaczenia:
- do przewożenia maszyn w kontenerze z otwartym dachem;
- kontener z otwartymi bokami przewożący ładunki ponadnormatywne;
- kontener z otwartym dachem i bokiem;
- platforma charakteryzująca się podłogą odporną na wielkie naciski punktowe;
- kontener wentylowany przewożący ładunki organiczne – ADR;
- kontener do przewożenia gazów;
- kontener-agregat z urządzeniami takimi jak prądotwórcze, radiostacje, czy stacje uzdatniania wody;
- kontener z podporami do samozaładunku.
Bezpieczne i szybkie dostarczenie ładunku pod wskazany adres rozładunkowy wymaga zastosowania odpowiedniego środka transportu. W transporcie samochodowym na terenie Europy, możliwe jest przewożenie towarów o wadze, która wraz z kontenerem nie przekroczy 24 ton. Koleją szerokotorową można przewozić ładunki do 26 ton, wraz z kontenerem. W transporcie morskim przewóz ładunków możliwy jest na kontenerowcach, semikontenerowcach oraz na rorowcach. Na drogach żeglugi śródlądowej stosowane są statki o załadunku pionowym oraz zestawy typu kombi.
Transport multimodalny – sposób na wielką dostawę w atrakcyjnej cenie
Przewożenie towarów w kontenerach z wykorzystaniem kilku rodzajów transportu umożliwia transport multimodalny. Dzięki zastosowaniu takiego przewozu, ładunek trafia do zleceniodawcy w systemie „door to door”, w krótkim czasie i w korzystnej cenie, przy zawarciu jednej umowy przewozowej.
Konwencja o międzynarodowym transporcie multimodalnym towarów określa warunki konieczne transportu multimodalnego:
- zawarcie jednej umowy na przewóz ładunku z miejsca załadunku, mieszczącego się w jednym kraju;
- sprawowanie pieczy nad ładunkiem przez jednego organizatora transportu;
- dostarczenie towaru do miejsca przeznaczenia w drugim kraju;
- wykorzystanie przynajmniej dwóch różnych gałęzi transportu.
Do zalet transportu multimodalnego należy sposób zorganizowania procesu transportowego. Za jego przebieg odpowiada tylko jedna osoba – Operator Transportu Multimodalnego. Do obowiązków operatora należy organizacja transportu, przygotowanie odpowiednich dokumentów i przejęcie odpowiedzialności za ładunek, do chwili bezpiecznego dostarczenia do odbiorcy. W ten sposób spedycja kontenerowa przebiega w szybkim tempie, a zleceniodawca nie musi troszczyć się o jej przebieg i załatwienie potrzebnych formalności.
Transport multimodalny pozwala również ograniczyć koszty transportu. Wpływ na atrakcyjne ceny ma wykorzystanie kontenerów o zunifikowanych wymiarach oraz wykorzystanie spedycji kolejowej do szybkiego przewozu ładunku większego, niż w przypadku samochodów ciężarowych, które obarczone są ograniczeniami w poruszaniu się i ładowności.