Korzyści płynące z cyfryzacji to przede wszystkim szybsze i tańsze procesy gospodarcze, większe wpływy do budżetu państwa za sprawą ograniczenia luki podatkowej, zniwelowanie szarej strefy, a przede wszystkim komfortowa forma kontaktu obywateli z administracją publiczną. Jednym z podmiotów wspierających administrację w tym obszarze jest KIR. Każdego dnia z jego usług korzystają miliony Polaków.

Usługi rozliczeniowe w Polsce

KIR został powołany do życia w 1992 roku z inicjatywy Związku Banków Polskich (ZBP), Narodowego Banku Polskiego (NBP) oraz 16 największych banków. Wspiera rozwój bezgotówkowych oraz cyfrowych procesów w polskiej gospodarce.

Główną misją KIR – www.kir.pl – jest świadczenie kompleksowych i bezpiecznych usług rozliczeniowych oraz dostarczanie zaawansowanych rozwiązań spełniających potrzeby i oczekiwania polskiego sektora bankowego oraz płatniczego.

Z usług KIR korzystają nie tylko banki, ale również przedsiębiorstwa, administracja publiczna, firmy z sektora e-commerce oraz konsumenci. Usługi rozliczeniowe realizowane przez KIR w ramach elektronicznych systemów Elixir, Euro Elixir, Express Elixir są powszechnie wykorzystywane. Z roku na rok nieustannie zwiększa się liczba bezgotówkowych transakcji płatniczych realizowanych w tych systemach. Tylko w 2017 r. w systemach Elixir, Euro Elixir, Express Elixir przetworzono ponad 1,83 mld transakcji.

Szafir

W 1994 roku KIR uruchomił Centrum Obsługi Podpisu Elektronicznego Szafir. W jego ofercie znajdują się usługi wydawania kwalifikowanych i niekwalifikowanych certyfikatów oraz znakowania czasem, które umożliwią m.in. załatwienie spraw urzędowych on-line i zastąpienie komunikacji papierowej – elektroniczną.

SWIFT

Od 2004 roku KIR posiada status SWIFT Service Bureau. Tym samym jako jedyna instytucja w Polsce jest dostawcą usług dostępu do międzynarodowej platformy transmisji danych finansowych, służącej do realizacji krajowych oraz transgranicznych operacji pomiędzy bankami i innymi instytucjami finansowymi.

Rozliczenia cyfrowe coraz popularniejsze

Jak wynika z Raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności cyfrowe 2016”, aż 46 proc. Polaków dokonuje płatności elektronicznych. Z kolei według badania Visa, już 77 proc. z nas używa urządzeń mobilnych do bankowania oraz codziennych płatności.

Obecnie coraz więcej spraw i usług załatwiamy online. Trudno sobie dziś wyobrazić jakiekolwiek procesy gospodarcze bez możliwości dokonywania szybkich i bezpiecznych usług cyfrowych. Jednak to nie koniec. KIR stara się wychodzić naprzeciw potrzebom sektora bankowego i klientów oraz nieustannie pracuje nad wdrożeniem nowych rozwiązań, które m.in. przyspieszą jeszcze proces cyfryzacji usług. Obecnie pracuje nad bankowym węzłem eID. Narzędzie to umożliwi użytkownikom potwierdzenie tożsamości poprzez wykorzystanie zaufanego źródła danych, pochodzących od podmiotów będących dostawcami tożsamości, np. banków, wykorzystujących jako instrumenty identyfikujące użytkownika login i hasło do bankowości elektronicznej. Przez mojeID możliwe będzie uwierzytelnianie elektroniczne w sektorze publicznym i komercyjnym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here