Co sprawia, że jeden produkt znika z półek sklepowych zanim się obejrzymy, a inne „zalegają” na nich tygodniami czy miesiącami? Znaczenie ma wiele czynników. Marka, cena, reklamy w mediach… oczywiście, że tak. Ale to nie wszystko. Liczy się również to, w jaki sposób towar jest wyeksponowany w sklepie. A jak powinien być prezentowany? Świadomie i przy wykorzystaniu nowoczesnych POS.
POS to skrót od angielskiego określenia „points of sale”, czyli „punkty sprzedaży”. Chodzi tutaj o wszelkiego rodzaju konstrukcje, na których ustawiony jest towar. Ich jakość, design czy kolorystyka mają kluczowe znaczenie, podobnie jak odpowiednie ustawienie w sklepie. Na co zatem zwrócić uwagę, zlecając przygotowanie POS?
Jedno, uniwersalne rozwiązanie nie istnieje
Każdy punkt sprzedaży jest inny. Bo inaczej przecież wygląda obsługa wyspy handlowej z telefonami komórkowymi na środku galerii handlowej, a inaczej ruch klientów w dużym, samoobsługowym sklepie z produktami spożywczymi. Nie istnieje zatem jedna, uniwersalna recepta na sukces. Są jednak kwestie, na które warto zwracać uwagę, myśląc o zamówieniu POS do swojego sklepu. Ważne, by:
- dokładnie przyjrzeć się specyfice działania punktu – temu czy sprzedaż odbywa się głównie przy ladzie (co sprawia, że przydatne będą np. ekspozytory naladowe czy interaktywne ekrany dotykowe), czy na regałach (wtedy niezbędne będą np. standy, czy designerskie stojaki),
- zastanowić się, jakie produkty będą promowane – czy chodzi o ekspozycję jednej, konkretnej marki czy raczej typu wyrobów (który będzie mógł ulegać zmianie),
- zwrócić uwagę na wielkość materiałów POS – tak, by były z jednej strony łatwe do zauważenia, z drugiej zaś… trudne do strącenia.
Istotna jest również jakość wykonania. Rozumieć ją trzeba zarówno jako jakość materiałów, z których powstaną elementy ekspozycyjne (będą one intensywnie eksploatowane każdego dnia), jak i wysoki poziom estetyki. Tylko, kiedy te dwa elementy się połączą, powstaną akcesoria, które pozytywnie wpłyną na sprzedaż.
Im bardziej nieszablonowo, tym lepiej
Nikomu nie trzeba przypominać, że w handlu i reklamie obowiązuje zasada „wyróżnij się, albo zgiń”. I rzeczywiście, nijako opakowane produkty, które zostały schowane gdzieś na dolnej półce raczej zginą (tj. przeterminują się lub ulegną zniszczeniu pod wpływem czasu) niż wpadną w oko klientowi. Właśnie dlatego tak ważna jest strategia ich rozmieszczenia w sklepie. Materiały POS muszą dziś swoim designem wychodzić poza utarte schematy poznawcze. Dlaczego? Ponieważ klient, przechadzając się np. między półkami musi natrafić na coś, co przykuje jego uwagę, zamiast zniknąć w rzędzie powtarzalnych elementów. Z tego powodu ich produkcja powinna być:
- skoordynowana z systemem identyfikacji wizualnej marki,
- częścią jednej, spójnej strategii aranżacji punktu sprzedaży,
- zaplanowana od A do Z.
Dlatego właśnie wykonanie POS warto powierzyć w ręce ekspertów, którzy – tak jak np. Canvas – zajmują się kompleksowo aranżacją wizualną sklepów. Fachowcy zaprojektują i wykonają materiały promocyjne, które otworzą drogę do sukcesu marketingowego i sprzedażowego.