Przerwy w pracy przysługują każdemu pracownikowi. Dobrze wykorzystane pozwalają zwiększyć produktywność zatrudnionych, a co za tym idzie generować większe zyski dla firmy. Najważniejsze informacje na temat rodzajów, czasu trwania oraz sposobów wykorzystania przerw w pracy zebraliśmy poniżej.

Przerwa w pracy – co mówi prawo?

Zgodnie z art. 134 K.p.: „Jeśli dobowy wymiar czasu pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy”.

Pracownik nie może zrezygnować z tego prawa ani zażądać za nie zadośćuczynienia finansowego. Przerwy nie można przełożyć na inny dzień ani sumować. Pracownik nie może również wykorzystać przerwy później przychodząc, czy wcześniej wychodząc z pracy.

Jako pracodawca możesz w umowie o pracę czy regulaminie podbitych pieczątką firmową wskazać konkretną godzinę, która jest poświęcona na przerwę w pracy.

Dłuższa przerwa przysługuje:

  • matkom karmiącym. Kobieta, która pracuje ponad 4 godziny dziennie ma prawo do dwóch 30-minutowych przerw wliczonych w czas pracy. Jeśli matka pracuje w wymiarze 4 godzin dziennie, to nie przysługuje jej dodatkowa przerwa.
  • osobom młodocianym pracującym w wymiarze powyżej 4,5 godziny dziennie. Masz obowiązek zapewnić im 30-minutową przerwę, która musi trwać nieprzerwanie.

Nie ma przewidzianych dłuższych przerw dla pracowników zatrudnionych w równoważnym systemie czasu pracy, czyli takim, w którym możliwe jest wydłużenie nawet do 24 godzin, ani dla osób pracujących w warunkach szkodliwych. Zarówno pierwsza, jak i druga grupa osób ma prawo zaledwie do 15 minut przerwy.

Jeśli Twoi pracownicy spędzają przy komputerze minimum 4 godziny dziennie, mają prawo do 5-minutowej przerwy co godzinę. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest takie zorganizowanie pracy, aby osoby zatrudnione mogły w tym czasie zajmować się zadaniami niezwiązanymi z obsługą komputerów.

Każda dodatkowa przerwa, poza tymi uwzględnianym w regulaminie nie zobowiązują pracodawcy do wypłaty wynagrodzenia. Taka sytuacja ma miejsce, gdy pracownik przeznacza godzinę na posiłek czy załatwienie spraw osobistych.

Przerwy, które zwiększają produktywność

Niektórzy przełożeni uważają, że pracownik powinien pracować jak maszyna. Trzeba jednak pamiętać, że wcale nie oznacza to zwiększonej produktywności czy efektywności. Niestety, sama liczba godzin spędzonych w biurze nie przekłada się na efekty pracy. Najważniejsza jest dobra organizacja. Znana technika zarządzania czasem „pomodoro” zakłada wykonywanie pracy przez 25 minut, a następnie 5-minutowy relaks i ma odniesienie do wykonywania obowiązków zawodowych. Często nie jest ona jednak możliwa do realizacji w 8-godzinnym systemie pracy, stąd opracowano różne jej modyfikacje.

25/5 (praca: 25 minut, przerwa: 5 minut). Cykl powtarzany czterokrotnie. Po nim powinna nastąpić 15-20 minutowa przerwa. Taki system pozwala zmaksymalizować koncentrację uwagi w biurze (technika pomodoro).

50/10 (praca: 50 minut, przerwa: 10 minut). Pomaga osobom ze zwiększoną koncentracją na efektywniejszą pracę, zanim będą potrzebowali przerwy.

52/17 (praca: 52 minuty, przerwa: 17 minut). Pozwala na lepsze skupienie w pracy. To podział preferowany dla najbardziej produktywnych pracowników.

80 minut – (praca: 80 minut, przerwa: 5 minut). To system dla osób, które pracują pod presją czasu i nie mają możliwości korzystania z regularnych przerw.

90 minut – (praca: 90 minut, przerwa: 20 minut). 90 minut to maksymalny czas, jaki powinna przepracować osoba bez przerwy, nie tracąc efektywności. Po upływie tego czasu wskazana jest dłuższa przerwa.

Jak podnieść efektywność w czasie krótszych i dłuższych przerw?

Jako pracodawca nie możesz ingerować w to, co pracownik robi w czasie przerwy. Możesz jednak zasugerować kilka rozwiązań lub przygotować szkolenie, dzięki któremu przerwa pozwoli zwiększyć produktywność.

Pomysły na krótką przerwę (trwającą 5 minut)

  • zjedzenie przekąski składającej się z warzyw, owoców czy orzechów. Usprawniają pracę mózgu i poprawiają koncentrację.
  • przeczytanie krótkiego artykułu niezwiązanego z pracą. Pozwoli oczyścić umysł ze spraw związanych z pracą.
  • krótki masaż karku. Rozluźni mięśnie (jest polecany w przypadku osób pracujących przy komputerze).

Pomysły na dłuższą przerwę (trwającą 10-15 minut)

  • . Doda sił i zwiększy aktywność umysłu.
  • Poprawi nastrój i dotleni mózg.
  • rozmowa z rodziną, znajomymi, współpracownikami. Pomoże oderwać myśli od obowiązków zawodowych.

Rest room – miejsce regeneracji

Rest rom to tzw. wydzielona w firmie strefa wyciszenia i rozrywki. Takie pomieszczenia cieszą się największym zainteresowaniem w branżach kreatywnych np. marketingu czy IT. Spędzając czas w rest roomach, pracownicy zwiększają wydajność pracy i zapobiegają wypaleniu zawodowemu. Przy okazji mogą rozładować stres i poprawić relacje ze współpracownikami.

Jak zaaranżowany jest taki rest room? Wszystko zależy od specyfiki pracy oraz filozofii firmy. Najczęściej w takich pomieszczeniach znajdują się sofy, poduszki, hamaki, a nawet huśtawki. Pracownicy mają dostęp do konsoli do gier, książek do czytania, stołów do tenisa i innych gier. Cel takich pomieszczeń jest jasny: pracownicy mają odpocząć, by zwiększyć wydajność i generować większe zyski.

Wypoczęty pracownik to efektywny pracownik

Przerwa w pracy to wcale nie powód do zmartwień. Wręcz przeciwnie: jako pracodawca powinieneś zachęcać zatrudnionych do odpoczynku, odsunięcia od siebie myśli o obowiązkach zawodowych, relaksowania umysłu. Wszystko to ma na celu poprawę efektywnością w pracy. Nie zapomnij także o przerwach dla siebie, w których czasie będziesz mógł zająć się sprawami luźno związanymi z pracą. Przykładowo możesz poświęcić chwilkę na zamówienie pieczątki przez internet, która ułatwi prowadzenie dokumentacji i zwiększy produktywność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here